مختصری از معرفی شهرستان جوین وشهرنقاب
نوشته شده توسط : هاشم ملایجردی

  سال تاسيس بخشداري: 16/4/1369

وسعت : 250/1686 كيلومتر مربع

تعداد دهستان : 3 ( بالاجوين – حكم اباد – پيراكوه)

تعداد روستاها : 51

نام مركز بخش : شهر نقاب

سال تاسيس شهرداري نقاب: 23/9/1373

وسعت شهر نقاب :6/6 كيلومتر مربع برابر است با 660 هكتار

فاصله مركز بخش تا شهرستان : 75 كيلومتر

فاصله مركز بخش تا مركز استان : 320 كيلومتر

 

جمعيت بخش بر اساس آمار 1375 :

 48556 نفر و بر اساس خانه بهداشت سال 83 : 54079 نفر

جمعيت شهر نقاب بر اساس آمار سال 1375 :

 9820 نفر و بر اساس خانه هاي بهداشت 1383 : 13703 نفر

 

 اسامي بخشداران :

1-     آقاي محمود احسان فر

2 – آقاي حسن فتحي نيا

3-آقاي احمد اسماعيليان

 4- اقاي اصغر نظافت

5- علي اصغر ارغياني

اسامي شهر داران :

1- آقاي محمد حسين فيروزفر

2- آقاي مهدي فوجي

3- آقاي غلامرضا زمندي

4- آقاي علي اشرفيان

 5- هاشم ملایجردی
6- علی اکبر منطقی

موقعيت و توانمندي ها بخش جوين شهرستان سبزوار:

بخشداري جوين در سال 1369 تاسيس شده و موقعيت و محدوده جغرافيايي بخش جوين از شمال به شهرستان اسفراين از جنوب به بخش داورزن و بخش مركزي و از شرق به بخش خوشاب و از غرب به بخش جغتاي (به علت وسعت زياد جوين تعدادي از روستاها به همراه جغتاي جدا و به صورت بخش مستقل با نام جغتاي تشكيل گرديد)محدود است .

بخش جين از موقعيت سوق الجيشي مناسبي برخوردار است .

بخش جوين داراي 3 دهستان

1-     دهستان بالاجوين با 17 روستا شامل :

 انداده ،كلاته انداده،رازي،زيرآباد ،زوراباد ،سيرغان ،حاج آباد حاج صفر كمايستان،  فتح آباد،كاته ميمري ،نقاب ،ايستگاه نقاب ،شهرك كارخانه قند ،شهرك قائم ،كروژده ،احمد آباد ملك ،عباس اباد ملك

2-     دهستان حكم آباد با 18 روستا شامل :

خيرآباد ،اسماعيل آباد ،حاج آباد بزازي،عباس آباد عرب ،نانوا ،بهراميه ،ابراهيم آباد حاج طالب ،كلاته شهيدان ،خرم آباد ،حكم آباد ،كلاته عرب ،ابراهيم آباد بقايري ، ايستگاه نقاب ، بداغ آباد ، احمد آباد ، حسين آباد ، كريم آباد ، رحمت آباد ،

3-     دهستان پيراكوه با 16 روستا شامل :

 ارگ نوجوي ، منجشيرين ، جزندر ، يوسف آباد،بيد خور ،رامشين ،جلمبادان ،   قلعه نو ، مهر آباد ، دلك آباد ، يحيي آباد ، شمس آباد ،بيد ،برغمد ،جمال آباد، ميان آباد.

 

از نظر تاريخي از قدمت و پيشينه بسيار كهني برخوردار است . قرار گرفتن در كنار جاده ابريشم كه مركز تعادل تجارت و فرهنگ بوده وجه تسميه بخش و در ايران قديم در فرهنگ ها و كتب تاريخ به 3 مكان بر مي خوريم كه موسوم به جوين مي باشد يكي از آنها كه صورت جويم آمده از توابع شيراز مي باشد .دومي محلي در افغانستان ، سوم ناحيه مورد نظر ما ( بخش جوين )يعني ناحيه ايكه به تصريح كتب تاريخ در بين نيشابور و جاجرم واقع گرديده و حد فاصل ولايت اسفراين و بيهق بوده است . آنچه از كتب تاريخ بر مي آيد نام جوين به صورتهاي مختلف ولي نزديك به هم آمده و آن نامها عبارتند از گويان ، گوان ، كوان (پهلوان) و چون در زبان عرب  (گ) وجود ندارد به جوين معروف شده ناصر خسرو در سفرش از اين ناحيه عبور كرده و مي نويسد كه از راه (كوان)  به سوي بسطام رفته است و جوين ملج و پناهگاه مردم خراسان در زمانهاي مختلف بوده و در كتاب لسان العرب جلد 2 مولف ابن منصور درباره جوين چنين آمده است جوين مصفر جون (گون) و آن نام گياهي است كه از شدت منبري به سياهي بدل شده است از ماده جوند و آن خورشيد است . بخاطر نوراني بودن و صفايش در انسي آمده كه پيامبر گرامي (ص) عبائي داشت به رنگ سفيد و سياه كه از اين كلمه معني رنگارنگ تعبير مي شود . جوين به قول لبيد ابن ربيع شاعر معروف عرب سرزمين است كه نفس كشيدن در آن حيات بخش است . حتي براي انساني كه در حالت موت است نفس كشيدن در طبيعت اين سرزمين فرح بخش ميداند و به لحاظ پارامتر اقتصادي ، صنعتي و وضعيت نسبتاً خوب اقتصادي و معيشتي مردم منطقه از رشد آگاهي سياسي خوبي برخودار بوده و همچنين ارتباط شهرستانهاي مجاور و ساير نقاط كشور و وجود ايستگاه مركزي راه آهن سراسري تهران مشهد در جوين ، منطقه را به يكي از مناطق مهاجر پذير تبديل نموده است . و وجود آثار تاريخي مهم و شخصيت هاي سياسي فرهنگي همچون :

-         عطاملك جويني مولف كتاب جهان گشاي جويني ،

-         خواجه شمس الدين ، اله يار خان جويني ،

-         نجيب الدين فراش جويني ،

-          ابوالمالي حرمين جويني

و وجود كارخانه قند جوين و شركت كشت و صنعت جوين و كارخانه عظيم ماشين هاي الكتريكي از ديگر پارامترهاي مهم مي باشد .

از آثار باستاني بخش مي توان :

-         مسجد آق قلعه ،

-         خواجه نجم الدين،

-         قوش تپه ،

-         7 تن كروژده ،

-         تپه هاي بسجرد ،

-         تپه هاي احمد آباد ،

-         تپه شمس آباد ،

-         معين الدين انداده ،

-         امام زاده بهراميه ،

-         امام زاده كلاته ميمري ،

-         امامزاده بداغ آباد ،

-         آرامگاه سعدالدين حموي و غيره

را نام برد و درضمن تفرجگاه ها يي همچون :

-         آبشار بيد ،

-         سد يام ،

-         امامزاده بيدخور ،

-         رودخانه يام ،

-         شهواج و رودخانه ها و بستر هاي سرسبز و مناسب در بخش وجود دارد .

 

متاسفانه بخش جوين قبل از انقلاب اسلامي فاقد هر گونه امكانات رفاهي و خدماتي بوده ولي با شكسته شدن استخوانهاي پوسيده شاه پهلوي و پيروزي انقلاب اسلامي خدمات شاياني در حد اعجاز در برنامه هاي اول و دوم و سوم  توسعه اقتصادي ،اجتماعي ،فرهنگي،نظام مقدس جمهوري اسلامي توسط دولت هاي محترم انجام گرفته بطوريكه كليه روستاهاي بخش از نعمت روشنائي برق ،ارتباط تلفني ، فضاي آموزشي و بهداشتي برخودار گرديده .

 تعداد 40 روستاي آن تلفن داخلي داشته و داراي 165 واحد آموزشي (ابتدائي 82 ،راهنمائي 49،دبيرستان 27،پيش دانشگاهي 7 ) مي باشد .

داراي 4 مركز بهداشتي درماني با 52 خانه بهداشت ارائه خدمات بهداشتي ارائه خدمات بهداشتي و درماني را بعهده داشته و همچنين داراي يك بيمارستان (قمر بني هاشم) در شهر نقاب داراي كليه امكانات مي باشد .

 ادارات متعدد در بخش عبارتند از   :

- بخشداري

- شهرداري

- كلانتري

- دادگاه عمومي

- آموزش و پرورش

- اداره برق

- اداره آب و فاضلاب شهري

- مركز ترويج جهاد كشاورزي

- تامين اجتماعي

- ثبت احوال

- ثبت اسناد

- منابع طبيعي جوين

- جمعيت هلال احمر

- اوقاف و امور خيريه جوين

- كميته امداد امام خميني

- پزشكي قانوني جوين

-دفتر امام جمعه

- مركز بهداشت درماني

- بيمارستان قمر بني هاشم

- حوزه علميه برادران و خواهران

- تربيت بدني

– دفتر پست

- دفتر مخابراتي

- حوزه  مقاومت بسيج نقاب و حكم آباد

- كانون فرهنگي و هنري كودكان و نوجوانان

-كانون فرهنگي تربيتي شهيد احمد نقابي

- بهزيستي نقاب و حكم آباد

- راه آهن نقاب

-كارخانه قند

- كارخانه قند نوژن

- كارخانه اسيد سيتريك جوين

- كارخانه شير مهر

- كارخانه فرش شوئي

- كارخانه گچ

- كارخانه كنسانتره حكم آباد و كارخانه قند

- شركت كشت و صنعت جوين

- شركت ماشين هاي الكتريكي جمكو جوين

- دانشگاه آزاد كشاورزي جوين .

-دارلقرآن جوين

- شركت تعاوني روستائي نقاب ، رازي ، حكم آباد و بيد

- پست دامپزشكي نقاب ، رازي و حكم آباد

- بانكهاي : * صادرات نقاب ، حكم آباد و برغمد * بانك ملت نقاب و كارخانه قند *بانك كشاورزي نقاب ، رازي و حكم آباد *بانك تجارت نقاب *بانك رفاه كارگران نقاب  *بانك ملي نقاب * بانك سپه نقاب

– تعاوني اعتبار ثامن الائمه نقاب و حكم آباد

- تعاوني اعتبار الميزان نقاب

- تعاوني اعتبار كارسازان آينده

- تعاوني اعتباري مهر

- صندوق قرض الحسنه رازي ، انداده و نقاب

- راهدار خانه حكم آباد

- شركت تعاوني كشاورزي استقلال رازي و توكل

-تاسيسات سيلندر پر كني حكم آباد

- سيلوي گندم

-نمايندگي تراكتور سازي تبريز

- نمايندگان بوتان گاز و ايران گاز

-مهد كودكهاي نقاب ، حكم آباد ، شمس آباد و رازي

 

مذهب رسمي اهالي بخش جوين شيعه اثني عشري بوده كه بعد از انقلاب اسلامي با تقديم 250 نفر شهيد ، 400 نفر جانباز و 72 نفر آزاده دين خود را به اسلام و انقلاب اسلامي و امام ره اداء نموده است .

بحمدالله كليه روستاهاي بخش از جلوه بسيار زيباي شوراي اسلامي بهرمند بوده و همچنين شوراي فرادستي – شوراي بخش تشكيل شده تعداد  اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي بخش 150 كه 2 نفر از خواهران هستند و 5 نفر بعنوان شوراي اسلامي شهر نقاب نيز انتخاب شده اند كه نقش بسيار مهمي را در توسعه شهر و روستاها بعهده داشته و همچنين در كليه روستاهاي بخش واحد سازماني دهيار تامين گرديده و تا كنون از محل اعتبارات تجميع عوارض به دهياري هاي بخش تخصيص يافته كه در سر فصل تجهيز دهياري ها – سازماندهي گورستانها – كمك به طرح هاي هادي روستاها ، فضاي ورزشي و جمع آوري آبهاب سطحي و معابر هزينه شده خواهد شد .

شغل اصلي و عمده اهالي كشاورزي و دامداري و مرغداري بوده و داشتن 242 حلقه چاه عميق ،6 رودخانه و 75 رشته قنات و چشمه سارهاي متنوع و 26000هكتار سطح زيركشت نقش عمده اي در توليد محصولات كشاورزي از جمله گندم ،جو، هندوانه ،خربزه چغندر قند يونجه ، زيره ، كنجد ايفا نموده و با توجه به وضعيت اقليمي و قرار گرفتن در كنار راه آهن سراسري و جاده هاي  مواصلاتي موجب رونق مناسب كشاورزي و صنعت و امكان دسترسي آسان به بازارهاي مصرف را فراهم نموده و كشت هندوانه و چغندرقند به واسطه همين دسترسي آسان به بازارهاي بزرگ وجود كارخانه قند رونق قابل توجهي يافته است و متوسط بارندگي آن 130 ميلي متر گزارش شده است . لذا با توجه به وجود رودخانه هاي بخشكه به صورت فصلي لز آن استفاده مي شود كه به صورت علمي و مكانيزه استفاده شود با احداث چند سد و بند خاكي و كانال از تبخير و هدر رفتن آن جلوگيري مي شود تاثير بسزائي در اقتصاد منطقه خواهد داشت .

از نظر دامداري با داشتن 17400 دام سنگين و 120000 راس دام سبك و 17 واحد مرغداري سهم مهمي در توليد شير و تامين گوشت قرمز و سفيد را بعهده دارد در اين زمينه كارخانه پنير جوين و شير مهر جوين در اقتصاد منطقه خواهد داشت . و از نظر صنايع دستي بخش جوين سهم قابل توجهي ندارد و مردم به علت عدم دسترسي به بازار مناسب رونق خاصي ندارد .

معادن كروميت و گچ و خاك كچ در بخش فعال مي باشد

از نظر راه هاي بخش داراي 175 كيلومتر راه آسفالته ،56كيلومتر داراي ابنيه فني و 250 كيلومتر خاكي است لذا كيفيت راه هاي ارتباطي در سطح بخش نامطلوبي برخودار مي باشدو از نظر مرتع بخش جوين سهم بسزائي در شهرستان ندارد .

پايگاه اورژانس 115 به دليل نياز مبرم محور مواصلاتي شمال به مشهد در روستاي حكم آباد و يك پايگاه امداد و نجات در هلال احمر نيز در مركز مستقر مي باشد .

در بخش جوين داراي 77 واحد خبازي با سهميه 52496  آرد خام كيلوگرم بوده كه بين اهالي روستاهاي فاقد نانوائي توزيع مي شود .

در اين بخش چهار جايگاه عرضه فراورده هاي نفتي (بنزين و نفت گاز) انداده ،نقاب ،احمد آباد ملك،حكم آباد به صورت شبانه روزي فعال بوده و با توجه به وجود امام زاده ها آثار باستاني متعدد و آبشار بيد و موقعيت جغرافيائي براي مسافران و زائرين علي ابن موسي الرضا (ع) جذابيت مطلوبي نموده است .

توانمنديها-استعدادهاي بالقوه منطقه جوين

موقعيت جغرافيايي :

بخش جوين در فاصله 75كيلومتري شمال غربي شهرستان سبزوار و بين 20/56 شمالي قرارگرفته است و ارتفاع متوسط منطقه 1100 متر مي باشد اين بخش به طول 60 كيلومتر و عرض 50 كيلومتر از شمال با فاصله 75 كيلومتري به شهرستان اسفراين متصل مي باشد.اين منطقه بعلت واقع شدن بين ارتفاعات  كوههاي آلاداغ در شمال و كوههاي سبزوار در جنوب از موقعيت ويژه اي برخوردار است.عبور راه آهن سراسري تهران –مشهد از مركز اين منطقه موقعيت آن را ممتاز نموده است.

در كتاب لسان العرب جلد 2 ابن منصور درباره جوين نقل كرده است.جوين مصغرجون(گون)و آن نام گياهي است كه از شدت سبزي به سياهي بدل شده است يا از ماده جونه و آن خورشيد است بخاطر نوراني و صفايش در(انس) آمده است كه پيامبر گرامي اسلام(ص)عبايي داشت به رنگ سفيد و سياه كه از اين كلمه به معني رنگارنگ تعبير مي شد. جوين به قول سعيدابن ربيع شاعر معروف عرب سرزميني است كه نفس كشيدن در طبيعت اين سرزمين فرح بخش است و يا چون ملجا و پناهگان مردم خراسان در زمانهاي مختلف بوده  بنام جوين نامگذاري شده است.

تقسيمات سياسي

بخش جوين يكي از بخشهاي هفتگانه شهرستان سبزوار مي باشد كه بخشداري آن در سال 1367 تاسيس و چون از موقعيت ويژه اي برخوردار است در طول اندك تاسيس بخشداري توانسته است در بيشتر موارد از بخش هاي قديمي شهرستان سبزوار پيشي گرفته كه در يك نگاه سطحي ميتوان اين برتري را تشخيص داد. مركز اين بخش شهر نقاب مي باشد كه در سال 1373 به شهر تبديل گرديده و در حال حاضر شهر نقاب به علت موقعيت ممتازي كه دارد به درجه 6 ارتقاء يافته است اين شهر از نظر وسعت در رديف 18 شهرهاي استان خراسان قرار دارد و جذب اعتبارات و درآمدهايش بالاتر از چندين شهربزرگ خراسان مي باشد.باتوجه به برتريها و موقعيتهاي ممتاز مردم منطقه از سالهاي پيش دنبال ارتقاء بخش جوين به شهرستان مي باشد.منتهي بعلت اعمال نفوذهاي غير منطقي و غير كارشناسي تاكنون اين خواسته به حق اهالي منطقه جامه عمل به خود نگرفته است و شايد علت عقب افتادگي شهرستان سبزوار جهت ارتقاء به استان به همين علت باشد كه در اطراف سبزوار شهرستاني تاسيس نشده است و فقط هفت بخش سبزوار را احاطه نموده است.مردم اميدوارند در تقسيمات جديد كشوري خراسان رضوي حداقل جايگاه جوين با ويژگي هاي ممتازي را كه دارا است به شهرستان ارتقاء يابد تا شايد در آينده شهرستان سبزوار جهت ارتقاء سطح خود پارامترهاي موجود را كسب نمايد.جمعيت اين بخش در سرشماري سال 1385 به بيش از 50.000 هزار نفر و جمعيت شهري شهر نقاب حدود 15.000 هزار نفر و جمعيت دانش آموزي نيز در همين حدود مي باشد. اين بخش داراي 51(پنجاه و يك)روستا در دو منطقه كوهستاني و دشت وسيع بصورت زنجيره اي بهم پيوسته است.

 پيشرفتهاي صنعتي جوين

جوين از نظر صنعتي هم پيشرفت قابل توجهي نموده است.از جمله وجود كارخانه عظيم اسيد سيتريك جوين كه بزرگترين كارخانه در خاورميانه مي باشد و در جوار كارخانه قند جوين احداث شده،كارخانه ماشينهاي الكتريكي جوين كه 50درصد توليدات آن به بهره برداري رسيده است متاسفانه دستهائي در كار است كه تغييراتي حتي در نامگذاري آن ايجاد نمايند با توجه به اينكه كليه سفارشات ماشين آلات از خارج به نام ماشينهاي الكتريكي سنگين جوين بوده ولي يك نام استعاري (جمكو)به ان نهاده وبه دنبالش سبزوار افزوده اند لازم است مديران مربوطه از همان نام قبلي استفاده نمايند و ساير كارخانجات صنعتي كوچك موجود در منطقه،موقعيت جوين را متمايز نموده است.ضمن اينكه كلنگ احداث كارخانه800  هزار تني فولاد جوين اميد را دل جوانان منطقه رنده نموده است.


 





:: بازدید از این مطلب : 5176
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 11 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
آرمان در تاریخ : 1390/12/10/3 - - گفته است :
احسنت به این همه توضیحات در باره جوین خوب بود ولی!!.
آخه مگه نشنیدی که می گن:
هرکسی کو دور ماند از اصل خویش
بقیه اش را خودت بیاد آر..
جوین با مرکزیت جغتای به همه شناسانده شده است، جغتای با حدود 160 سال مرکزیت (به ولایات ثلاث ،اسفراین،سرولایت و جوین) کجا و نقابی که به قول خودت سال 1369 بخشداری گرفته ، حال اگر یک عده نادان نام جوین را از جغتای جدا کرده اند حالا شده این که جغتای بخشی است که تازه از نقاب (جوین) منفک گردیده است.
بهتر نیست واقعیات را بنویسید تا مردم به شما اطمینان کنند.
نکته دیگر اینکه شهرداری جغتای سال 1363 تاسیس شده و بعد از آن بود که نقاب از جغتای جدا شد.

/weblog/file/img/m.jpg
تاریخدان در تاریخ : 1390/11/29/6 - - گفته است :
اقای ملایجردی بهتر بود بجای انکه اراجیف مرتضی شمس ابادی را کپی میکردی سری به شناسنامه پدرت میزدی تا ببینی که در شناسنامه بابا وبابابزرگت نوشته بخش جغتای نه اینکه بخش جغتای پس از 69سال تشکیل شد ! زهی انصاف !از شمس ابادی کذاب و نفهم بپرس بخش جوین از کدام بخش سال 68 بوجود امد جوین یا جغتای این نوشته شمس ابدی مثل انست که وی مدعی شده باباش بچه اونه !!!!کمی دروغ ماهرانه تر بسازییدو کپی کنید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: